Ako vybrať elektrobicykel

Laboprofilak s.r.o.

Vhodné je vybrať si podľa toho kto bude na bicykli jazdiť a v akom teréne. Často sú elektrobicykle považované za bicykle pre "babičky", ale vhodné sú pre všetkých. Vaša babička sa môže pohodlne "odviesť" na bicykli na nákup ako kedysi :) a bude pritom trénovať svoje srdiečko a zlepšovať si kondíciu. Vy si môžete elektrobicyklom spríjemniť cestovanie do práce, alebo si zlepšíte zážitok z výletu po Kysuckých Beskydoch, či za priateľmi na návštevu alebo grilovačku. Predsa len cesta na grilovačku s bicyklom má svoje bonusy, oproti cestovaniu v aute. V našom článku sa dozviete, čo nepodceňovať pre správny výber elektrobicykla.

Podľa čoho zvoliť typ elektrobicykla?

Dôležité kritérium pre voľbu správneho elektrobicykla je terén v akom budeme na ňom prevažne jazdiť a počet najazdených kilometrov. K týmto dvom najzákladnejším kritériám sa ďalej viažu iné dôležité parametre bicykla, na ktoré by ste si mali dať pozor, aby pre Vás bola jazda príjemnou a nepremenila sa na boj s technológiami. Predsa len elektrobicykel má vďaka motoru a potrebnej batérií vyššiu hmotnosť ako bežný bicykel.

Rekreačné jazdenie, bežná jazda v meste, či na dedine

Pokiaľ uvažujete o príjemnejšom, rýchlejšom a častom cestovaní do obchodu, na návštevy za kamarátmi či rodinou v blízkosti domova je pre Vás vhodné vybrať si bicykel, ktorý je určený pre jazdu na rovinatejšom a spevnenom teréne. K tomu sú určené mestské alebo trekingové bicykle. Majú väčšie kolesá s hladšími plášťami určenými na cestu a pohodlnešie vzpriamenejšie sedenie.

Časté jazdy v teréne

Je dobré si v takom prípade zvoliť horský bicykel (MTB - mountain bike). Horské bicykle môžeme v základe rozdeliť na bicykle s pevným rámom a celoodpružené, ktoré majú odpruženú prednú vidlicu aj rám čo umožňuje lepšie a pohodlnejšie zvládnuť náročnejší zjazd. Niektoré typy celoodpružených bicyklov majú možnosť uzamknutia predného aj zadného pruženia, čo zlepšuje kvalitu jazdy v menej náročnom teréne. To ocenia náročnejší cyklisti, ktorí jazdia i na preteky, alebo často menia terén jazdy od horských chodníkov po cesty.

Kombinácia jazdy v teréne, v meste a po ceste

V takom prípade môžete zvoliť kompromis v podaní crossového či trekingového bicykla. Crossové bicykle sú vhodné pre tých, ktorí chcú jazdiť prevažne na ceste a na cyklotrasách, ale nestratí sa ani v teréne. Je to kombinácia horského a cestného bicykla, pričom spevnený rám a odpružená vidlica Vám umožňuje jazdiť aj po teréne. Na bicykloch sú použité kolesá s priemerom 28" a užšie plášte s tvrdšou gumou a hladším dezénom pre menší odpor a vyššiu rýchlosť na ceste. Kopcovitý terén zvládnete bez problémov aj vďaka širokej možnosti prevodov, vhodnej veľkosti kolies a odpruženej vidlici, ktorá má oproti horskému bicyklu menší zdvih cca do 100mm. Crossové bicykle využijete na rôznych terénoch, pričom sa nemusíte obmedzovať len na kvalitnú cestu alebo len horský terén.
Trekkingové bicykle sú podobného charakteru ako sú crossové bicykle. Trekingový bicykel má kratší rám, sedenie na ňom je vzpriamenejšie a viac pohodlné. Často majú vyššiu výbavu na cestnú premávku (blatníky, osvetlenie, zvonček, prípadne nosič batožiny a pod.)

Mestský elektrobicykel

Mestské elektrobicykle sa vyznačujú predovšetkým konštrukciou rámu s nízkym nástupom, čo zaisťuje jednoduché nasadanie/zosadanie a zároveň napomáha bezpečnej jazde v mestskej prevádzke. To je veľká výhoda najmä pre seniorov, ktorým dopomoc šliapania v kombinácii s ľahkým nasadaním uľahčí cestovanie. Dôležitú súčasť mestských elektrobicyklov tvorí bohaté príslušenstvo, medzi ktorým nechýbajú blatníky, svetlá, nosič či košík na nákup. Pohodlné široké sedlo zlepšuje pohodlie pri cestovaní do práce, do školy alebo na každodenný nákup čerstvého chleba. U mestských elektrobicyklov sa používa prevažne elektropohon na prednom kolese. Jeho hlavnou výhodou je rovnomerné rozloženie hmotnosti bicykla - vyvažuje batériu ktorá sa nachádza v zadnej časti bicykla (na nosiči). Ďalšou výhodou je jednoduchá inštalácia pohonu, vďaka čomu je aj obstarávacia cena nižšia, než u ostatných pohonov.

Crossový a trekingový elektrobicykel

Tieto elektrobicykle sú akýmsi kompromisom medzi terénnym a mestským bicyklom, ktoré sú vhodné najmä pre dlhšie a rýchlejšie cestovanie v miernom teréne alebo po ceste. Majú ľahší rám s inou konštrukciou ako mestské elektrobicykle. Takže pre nástup na bicykel je nutné väčšinou viac zdvíhať nohy. Trekingové a crossové elektrobicykle patria medzi obľúbený typ elektrobicyklov aj pri kardio tréningu. Vďaka dopomoci šliapania si môžete zvoliť takú prípomoc, aby ste boli vždy v optimálnej tepovej frekvencii pre spaľovanie tukov. U crossových a trekingových elektrobicykloch sa zvyčajne montuje elektropohon na zadnom kolese. Hlavná výhoda spočíva v lepšom prenose krútiaceho momentu na zaťažené koleso, a tak nám v teréne nehrozí prekĺzavanie ako u predného pohonu. Takisto manipulácia s predným kolesom je ľahšia, vďaka čomu ľahko zvládnete menšie prekážky. Nevýhodou je však nerovnomerné vyváženie kolesa.

Horský elektrobicykel - MTB

Horské/terénne elektrobicykle, majú odolnú konštrukciu s vyšším výkonom motora, ktorý je chránený voči vonkajším vplyvom (prach, bahno, vlhkosť a pod.). Tieto elektrobicykle majú širšie plášte s hrubým vzorom, ktoré dobre sedia na klzkom povrchu, mäkšom nespevnenom povrchu (poľné cesty a lesné chodníky) a dobre zvláda nerovnosti. Jeho rám je vyvážený a konštruovaný z ľahších a pevných materiálov. Aby bol bicykel dobre vyvážený majú horské elektrobicykle pohon umiestnený v strede bicykla. To zvyšuje efektivitu asistencie šliapania a bicykel tak vysoko výuživa pôsobenie motora, ktorý vám pomôže aj vo veľmi ťažkom teréne. Nevýhodou stredového pohonu je vyššia cena.

Najazdená vzdialenosť

Vyššie sme si uviedli základné rozdelenie elektrobicyklov podľa toho kde s ním budete jazdiť. Teraz si popíšeme druhé kritérium a to je vzdialenosť na ktorú chceme jazdiť. Je asi jasné , že naša babka nebude chodiť na nákup 50km ďaleko po lesnom chodníku, aby potrebovala horský bicykel so stredovým motorom a dojazdom 100km :) za niekoľko tisíc €. Ovšem so samotným dojazdom je to dosť zložité. Výrobcovia udávajú dojazd všeobecne za ideálnych podmienok, keď sa pohybujete v nenáročnom teréne a uvedú, že dojazd závisí na vonkajších podmienkach, čo je vlastne pravda. Dojazd je totiž priamo závislý na kapacite batérie a napríklad v mraze (keď pôjdeme do extrému) sa batéria rýchlejšie vybíja a tým sa skracuje dojazd. Ovšem batérie sú na samostatnú kapitolu o batériách a elektropohonoch na elktrobicykloch.

Všeobecné hodnoty dojazdu elektrobicyklov

  • 40-60 km (motor v náboji kolesa, snímač otáčok pedálových kľuk, batéria s kapacitou 250 - 300 Wh)
  • 60-80 km (motor v náboji kolesa, snímač otáčok pedálových kľuk, batéria s kapacitou 400 Wh)
  • 80-110 km (motor v náboji kolesa, alebo v strede rámu, snímač otáčok pedálových kľuk, batéria s kapacitou 500 Wh)
  • 70-200 km (motor v ráme, tenzometer snímajúci silu na pedále, batéria s kapacitou 300 - 500 Wh)

Na čom je závislý dojazd elektrobicykla

  • na kapacite a typu batérie - čím väčšia kapacita tým lepšie
  • na type motora (stredový alebo v náboji), s tým je spojená efektivita a teda aj spotreba energie
  • na výkone motora
  • na tom, či riadiaca jednotka meria silu na pedále, alebo len sleduje, či otáčate pedálami
  • na valivom odpore pneumatík, hmotnosti cyklistu zvolenom prevode a rýchlosti
  • na vonkajších podmienkach, ako je povrch cesty, stúpanie, vietor, teplota
  • na zvolenom stupni asistencie elektropohonu
Problémom pri dojazde elektrobicyklov býva, že pokiaľ bicykel neobsahuje tenzometer (snímač ktorý monitoruje silu vyvinutú cyklistom na pedály), riadiaca jednotka nepozná či cyklista len točí pedálami alebo skutočne zaberá. Nedokáže tak proporcionálne riadiť výkon motora, a tak len zapína a vypína pohon podľa rýchlosti a nastavenej asistencie. Ešte väčší problém zničujúci dojazd býva, keď si cyklista nechá nainštalovať páčku pre nepretržitý chod motora bez šliapania a všetok pohon zabezpečuje motor, ktorému dodáva v plnej miere energiu batéria. Pokiaľ je na bicykli batéria s kapacitou napríklad 24V 10 Ah , alebo 36 V 6 Ah (štandard je 36 V 10Ah, teda 360 Wh), energia vystačí zhruba na 20 km na jedno nabitie.
Pokiaľ vlastníte elektrobicykel s touto batériou je vhodné sa riadiť určitými pravidlami. Môže sa tak predĺžiť dojazd elektrobicykla až na 40-50km.

Pravidlá pre zvýšenie dojazdovej vzdialenosti pre elektrobicykle:
  1. vyššiu mieru asistencie používať len do kopca
  2. na rovinách používať najnižšiu mieru asistencie, alebo asistenciu vypnúť
  3. je dobré si vybrať prehľadný panel s nízkou spotrebou pre sledovanie dojazdu a stavu akumulátora
  4. nejazdiť čisto len na motore